Sök:

Sökresultat:

183 Uppsatser om Kognitivt stöd - Sida 1 av 13

Matematik - inte bara tal: aktiva lÀrares didaktiska ambitioner utifrÄn ett kognitivt, sociokulturellt och neurovetenskapligt perspektiv

Matematik, inte bara tal, handlar om lÀrarnas aktiva didaktik utifrÄn ett kognitivt, sociokulturellt och kognitivt neurovetenskapligt perspektiv. Vi har satt som mÄl att problematisera och beskriva gymnasielÀrares didaktiska ambitioner inom det matematiska omrÄdet negativa tal. Detta har vi gjort genom kvalitativa intervjuer med tre verksamma gymnasielÀrare. Vi gav dessa lÀrare ett fiktivt scenario: att introducera negativa tal för elever i Ärskurs Ätta. Intervjupersonerna har fÄtt berÀtta om sitt didaktiska upplÀgg.

Arbetsterapeuters resonemang vid implementering av kognitivt stöd inom habiliteringen: En kvalitativ studie

Syfte. Syftet med studien var att beskriva hur arbetsterapeuter resonerar kring implementering av kognitivt stöd inom habiliteringen, samt arbetsterapeuters erfarenheter av betydelsen av sÄdana insatser. Litteraturen visar att det finns god evidens för att kognitivt stöd kan öka sjÀlvstÀndigheten hos personer med kognitiv nedsÀttning. NÀr det gÀller arbetsterapeuters resonemang finns mycket beskrivet, men inget specifikt för denna klientgrupp och intervention.Metod. En kvalitativ studie genomfördes, baserad pÄ semistrukturerade intervjuer med sju arbetsterapeuter inom vuxen- och barnhabilitering.

Kognitivt förhÄllningssÀtt : - ett sÀtt att bemöta tonÄringar i deras vardag

Syftet med denna studie var att belysa vilken betydelse utövandet av ett kognitivt förhÄllningssÀtt skulle kunna ha för tonÄringar i deras vardag. Metoden som anvÀndes var halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med fem personer som var utbildade och insatta i den kognitiva terapin. Intervjuerna tolkades och analyserades utifrÄn en hermeneutisk ansats. Resultatet visade att det kognitiva förhÄllningssÀttet med utgÄngspunkt i den kognitiva terapin, har betydelse för tonÄringar. Genom att arbeta utifrÄn den kognitiva terapins ram kan professionella fÄ den unge att fundera kring samband mellan tanke, kÀnsla och handling.

Arbetsrelaterad stress : betydelsen av kognitiva och beteendemÀssiga processvariabler

Betydelsen av kognitivt och beteendemÀssigt undvikande samt katastroftankar studerades i det sedan tidigare kÀnda sambandet mellan psykosocial arbetsmiljö och upplevd stress. Vidare undersöktes huruvida det fanns subgrupper med olika psykosocial arbetsmiljö. Denna tvÀrsnittsstudie baserades pÄ enkÀtdata. Resultat indikerar att kognitivt undvikande och katastroftankar har en medierande funktion, samt att katastroftankar har en svag modererande funktion i sambandet. Vidare finns det subgrupper med olika psykosocial arbetsmiljö, vilka Àven skiljer sig Ät avseende kognitivt undvikande och katastroftankar samt upplevd stress.

SmÀrthantering hos patienter med lÄngvarig smÀrta efter behandling med ett kognitivt förhÄllningssÀtt

Prevalensen för kronisk smÀrta har ökat i Sverige de senaste fem Ären. Merparten av problemen har muskuloskeletala orsaker. Patienter med lÄngvarig smÀrta har svÄrt att fÄ adekvat behandling och att leva med smÀrta Àr belastande psykiskt varför det Àr viktigt att se till bÄde det fysiska och det psykiska. OmhÀndertagande av ett multidiciplinÀrt team innebÀr att hela mÀnniskan ses. Syftet med studien var att beskriva smÀrtpatienters upplevelser av sin smÀrthantering i efterskedet av en smÀrtrehabilitering dÀr ett kognitivt förhÄllningssÀtt tillÀmpats.

SmÀrthantering hos patienter med lÄngvarig smÀrta efter behandling med ett kognitivt förhÄllningssÀtt

Prevalensen för kronisk smÀrta har ökat i Sverige de senaste fem Ären. Merparten av problemen har muskuloskeletala orsaker. Patienter med lÄngvarig smÀrta har svÄrt att fÄ adekvat behandling och att leva med smÀrta Àr belastande psykiskt varför det Àr viktigt att se till bÄde det fysiska och det psykiska. OmhÀndertagande av ett multidiciplinÀrt team innebÀr att hela mÀnniskan ses. Syftet med studien var att beskriva smÀrtpatienters upplevelser av sin smÀrthantering i efterskedet av en smÀrtrehabilitering dÀr ett kognitivt förhÄllningssÀtt tillÀmpats. Kvalitativ metodik anvÀndes genom att intervjua sex informanter, ett Är efter genomgÄngen smÀrtkurs pÄ ett rehabiliteringscenter i Norrbotten.

Matematikuppgifters utformning : Sambandet mellan utformningen av matematikuppgifter och elevernas lösningsförmÄga

Syftet med denna studie Àr att undersöka sambandet mellan matematikuppgifters utformning och elevernas förmÄga att lösa dem. Detta undersöks i Ärskurs 3. För att undersöka dessa samband har elever i Ärskurs 3 fÄtt lösa ett antal uppgifter pÄ ett test. Uppgifterna kommer ursprungligen frÄn nyare lÀromedel och Àr sedan omformulerade för att testa sambandet mellan uppgifternas utformning och elevernas förmÄga att lösa dem. Det har Àven undersökts hur pojkar, flickor, elever som Àr starka och medelstarka i matematik pÄverkas av uppgifters utformning och vad som fungerar som stöd i textuppgifter i matematik.Undersökningen visar att signalord inte har nÄgon betydelse för eleverna som gjort testen som helhet, oavsett kognitiv nivÄ.

NÀr larmen tystnar : En studie av vÀktares larminstruktioner ur ett kognitivt perspektiv

Larminstruktioner anvÀnds av vÀktare dÄ de ska Äka pÄ larmutryckning. En larminstruktion Àr ett papper innehÄllande information som kan vara viktigt för vÀktaren vid en larmutryckning, exempelvis kundens adress, koder och vÀgbeskrivning. Det Àr viktigt att dessa Àr lÀtta att förstÄ eftersom vÀktaren bör infinna sig pÄ platsen sÄ fort som möjligt efter att ett larm utlöst. Rapporten beskriver hur studien av företaget Securitas larminstruktioner har gÄtt till för att som slutligt mÄl ta fram en ny mall för larminstruktionerna. Undersökningen gjordes utifrÄn ett kognitivt och mÀnniska-dator interaktions (MDI) perspektiv och metoder som anvÀndes var heuristisk utvÀrdering och intervju.

Vilket vÀrde har mikrokrediter som kognitivt och strukturellt socialt kapital? : En fallstudie av Grameen Bank

I ekonomin finns kognitivt och strukturellt socialt kapital och nĂ€r detta Ă€r otillrĂ€ckligt uppkommer fattigdom. Med utgĂ„ngspunkt i lĂ€ran om mĂ€nskligt beteende analyseras mikrokreditens vĂ€rde som socialt kapital genom en fallstudie av Grameen Bank i Bangladesh. Ekonomi skapas av socialt kapital som bestĂ„r av kognitivt och strukturellt socialt kapital. Kognitivt socialt kapital formar de handlingsregler, det vill sĂ€ga institutioner, som utgör de ekonomiska möjligheterna inom ett land, det strukturella sociala kapitalet överför det kognitiva sociala kapitalet genom nĂ€tverk som upprĂ€tthĂ„ller institutionerna. Österrikisk ekonomisk teori betraktar ekonomin som en lĂ€rprocess som krĂ€ver stĂ€ndig revidering, dĂ€r entreprenörerna pĂ„ marknaden skapar kapitalkombinationer baserade pĂ„ subjektiv kunskap och förvĂ€ntningar.

Taluppfattning i ofördelaktiga förhÄllanden : Hur pa?verkar kognitiv fo?rma?ga perceptionen av enstaviga ord i brus besta?ende av talande ro?ster?

Inom disciplinen kognitiv ho?rselvetenskap tilla?mpas en integrerad ansats da?r taluppfattning beskrivs ur ba?de ett auditivt bottom-up-perspektiv och ett kognitivt top-down-perspektiv. Studien underso?kte hur taluppfattning varierar med, respektive utan top-down-sto?d och vad de kognitiva fo?rma?gorna uppma?rksamhet, minne och inhiberingsfo?rma?ga hade fo?r inverkan. Taluppfattningsfo?rma?ga utva?rderades med hja?lp av ett Speech-In-Noise-test (SIN-test) som bestod av tre deltest da?r enstaviga ord presenterades i en ofo?rdelaktig miljo? besta?ende av ro?ster som talande i mun pa? varandra.

PÄverkar kÀnslan av rÀttvisa/orÀttvisa resultatet pÄ ett kognitivt test i en rekryteringssituation?

Syftet med den hÀr studien var att undersöka om det finns nÄgon skillnad i prestation beroende pÄ om rekryteringstestet har en koppling mellan test och arbetsuppgifter och nÀr denna koppling saknas. Ytterligare ett syfte var att undersöka om det finns nÄgot samband mellan en persons prestation och dennes uppfattning om testet. För att undersöka detta gjordes en enkÀtstudie. En enkÀt konstruerades som bestod av tre delar; den första delen beskrev ett rekryteringsscenario som deltagaren ombads sÀtta sig in i, den andra delen bestod av ett kognitivt test och den avslutande delen bestod av frÄgor angÄende hur rÀttvist deltagaren uppfattade testet. Resultatet visade att det inte fanns nÄgon skillnad i prestation beroende pÄ vilket scenario man tilldelats.

FörÀldrar med verkan - ett sÀtt att stimulera barns lÀrande, genom kognitivt stöd i hemmet

Alla elevers förutsÀttningar och behov Àr olika. Skolan stÄr dÀrför inför ett stort problem:Hur ska man kunna bedriva en undervisning som tar hÀnsyn till elevens individuella behov?Vetenskapen sÀger att kunskapsutveckling bÀst sker vid en nivÄ som ligger strax över elevensegen förmÄga. För att kunna utnyttja denna insikt krÀvs en tydligare individanpassadundervisning med en reflekterande dialog.I mitt projekt med att ge elever kognitivt stöd i sin lÀsutveckling har jag försökt bygga upp entrepartsrelation, lÀrare-elev-förÀlder. Att ge förÀldrarna möjlighet att mer konkret delta ibarnets utvecklings- och inlÀrningsprocess kan fÄ betydande effekter pÄ mÄnga plan.

Metodutveckling och validering av vÀtskebaserade lungprover, exsudat och buksköljvÀtskor : ? en jÀmförelse mot den konventionella metoden

Inom disciplinen kognitiv ho?rselvetenskap tilla?mpas en integrerad ansats da?r taluppfattning beskrivs ur ba?de ett auditivt bottom-up-perspektiv och ett kognitivt top-down-perspektiv. Studien underso?kte hur taluppfattning varierar med, respektive utan top-down-sto?d och vad de kognitiva fo?rma?gorna uppma?rksamhet, minne och inhiberingsfo?rma?ga hade fo?r inverkan. Taluppfattningsfo?rma?ga utva?rderades med hja?lp av ett Speech-In-Noise-test (SIN-test) som bestod av tre deltest da?r enstaviga ord presenterades i en ofo?rdelaktig miljo? besta?ende av ro?ster som talande i mun pa? varandra.

Tala svenska om Sverige : En bildanalys av ett bildlÀromedel för A-kursen inom sfi

I föreliggande uppsats har jag studerat bilderna i ett bildlÀromedel för vuxna illitterata. LÀromedlet, som Àr en bildordbok, anvÀnds inom sfi-undervisningen i spÄr 1, kurs A, och heter Tala svenska direkt (Hanssen 2004). Syftet med studien har varit att undersöka i vilken utstrÀckning bilderna i boken motsvarar kriterierna för en bra bild med högt lÀsvÀrde utifrÄn ett perceptuellt, ett kognitivt, ett sociokulturellt och ett pedagogiskt perspektiv. Min metod har varit kvalitativ analys och bildanalys. Jag har utgÄtt frÄn semiotisk bildteori och inspirerats av sÄvÀl ikonografi och semiotisk bildanalys som av tidigare forskning pÄ omrÄdet.

Diskrepansen mellan WAIS-III respektive WAIS-III NI för kognitivt friska individer

Trettio kognitivt friska testpersoner (Ă„lder M=31,9 Ă„r, utbildning M=16,3 Ă„r) testades med bĂ„de WAIS-III (?Wechsler Adult Intelligence Scale - third edition?) och WAIS-III NI (?WAIS-III som neuropsykologiskt instrument?) för att undersöka eventuella skillnader i resultat mellan testen. Testpersonerna fick en signifikant ökning vid testning med WAIS-III NI jĂ€mfört med testning med WAIS-III pĂ„ HIK (11,1), VIK (14,7), PIK (3,9), VF (11,4), POI (5,5), AMI (8,8), BK (1,6), LI (3,3), BL (0,6), AR (3,1), SR (1,1), IN (1,5) och FÖ (2,8). Det fanns en signifikant positiv korrelation mellan Ă„lder och hur stor diskrepansen var mellan de olika versionerna för BL (r=0,379, p=0,039) och MA (r=0,413, p=0,023) samt en negativ korrelation mellan Ă„lder och diskrepansen pĂ„ FÖ (r=-0,422, p=0,020). Det fanns en signifikant negativ korrelation mellan utbildningsnivĂ„ och hur stor diskrepansen var mellan de olika versionerna av AR (r=-0,399, p=0,029)..

1 NĂ€sta sida ->